mandag 1. mai 2017

Nattergalen - et eventyr fra Iran (Persia)

              
Nattergalen

En historie fra Iran (Persia)

I denne historien fra Iran møter vi en kjøpmann som har en nattergal innesperret i et bur. Nattergalen er veldig trist, og lengter hjem til trærne og søsknene sine. Heldigvis får den hjelp av en av brødrene sine. Hør hvordan det går til!



Det var en gang en persisk kjøpmann som elsket å høre nattergaler synge. Derfor hadde han en nattergal som han holdt i bur. Nattergalen, stakkar, var ulykkelig i buret sitt, men kjøpmannen overhørte de ulykkelige tonene i fuglens sang. En dag skulle han ut på en reise, og da ville han passere fuglens hjem. Så han spurte nattergalen om det var noen beskjed hun ville gi til sine brødre og søstre i skogen. Nattergalen svarte: «Bare fortell dem at alt er bra, og spør dem om de har en beskjed til meg.»

Kjøpmannen gjorde som han hadde fått beskjed om, og da han kom hjem igjen fortalte han nattergalen om sitt møte med søsknene: «Jeg spurte en av dine brødre om han hadde en beskjed til deg, men alt han gjorde var å falle til bakken og ligge helt stille blant blomstene. Jeg tok ham opp, men han beveget seg fremdeles ikke, så jeg trodde han var død. Jeg la ham derfor forsiktig ned og skulle til å gå, da han plutselig slo med vingene og fløy høyt opp i et tre. Jeg kalte på ham igjen for å høre om han hadde noe å si, men han ignorerte mine bønner. Jeg tror at dine brødre og søstre har glemt deg.»


Dette så ut til å gjøre nattergalen sørgmodig. Hun stoppet å spise og drikke. Og neste morgen fant kjøpmannen henne tilsynelatende død i buret. Med tårer i øynene tok han henne ut og la henne i gresset, og så gikk han sin vei. Da han snudde seg for å se på henne en siste gang, fikk han se at de brune vingene hennes tok til å skjelve, nebbet åpnet seg og hørte en gledeskvitring av en annen verden. Hun fløy opp og ropte til ham, mens hun fløy sin vei: «Takk for beskjeden fra min bror. Det er den beste beskjeden jeg kunne ha fått.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar